פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים הן פעולות ייחודיות לאור מסוכנתם של החומרים האלו. המשרד לאיכות הסביבה ריכז את כל סוגי החומרים האלו וחילק אותם ל – 9 קבוצות על פי האפיון של כל אחד מסוגי החומרים.
פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים
לאור ההשלכות במקרה של דליפה, דליקה, התאיידות, פיזור החומר או פיצוץ שנובע מהחומרים האלו, קיים חוק חומרים מסוכנים אשר כל מי שעוסק בשינוע, פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים וכל פעולה אחרת הקשורה לחומרים הללו, מחויב לפעול תמיד על פי חוק זה כדי למנוע אסון.
נוהל פריקה של חומרים מסוכנים
המשרד להגנת הסביבה קבע את נוהל הפריקה ויש לפעול תמיד על פיו:
- לאורך כל פעולת הפריקה והטעינה של חומרים מסוכנים יהיה במקום נציג של העסק כדי לפקח על העבודות שמתבצעות למטרה זו.
- הנהג חייב להחנות את המשאית או את המיכלית בסמוך ככל האפשר לפתח הכניסה למחסן.
- כדי למנוע הגעה של עוברי אורח לשטח שהוא סמוך לאזור הייעודי, יש לתחום שטח זה באמצעות קונוסים או משולשים ובנוסף לכך להוסיף את השילוט המתאים כדי להזהיר את הציבור.
- יש לוודא שהפריקה מתבצעת באופן ישיר למחסן הנכון ולא למחסן שיש בו חומרים אחרים שעלולים ליצור ראקציה בעייתית.
- לכל מיכל יש את הקיבולת שלו ולכן ההוראה היא למלא אותו על פי ההנחיות עד הקו שנקבע ולא מעבר לכך וזאת כדי למנוע זליגה של החומר מהמיכל.
- כל מי שעוסק בפריקה של חומרים מסוכנים קיבל היתר רעלים לכמות מסוימת של חומר ולכן עליו לפרוק כמות זו בלבד ולא מעבר לכך.
- בעת סיום הפריקה והטעינה יש להקפיד על סגירה הרמטית של המיכל כדי למנוע דליפה.
- אם מתרחשת תקלה יש לפנות באופן מידי למוקד החומרים המסוכנים ולפעול על פי נהלי החירום במצבים אקוטיים אלו כדי למנוע אסון.
שינוע של חומרים מסוכנים
הובלה של חומרים מסוכנים באמצעות שילוח ימי, אווירי או יבשתי מתבצע על פי ההנחיות של זיהוי חומרים מסוכנים אשר מצויים בספר הכתום. מדובר בכללים בינלאומיים שנקבעו על ידי האו”ם ולכן יש לפעול על פי דפי הבטיחות הספציפיים של כל אחד מהחומרים שקיבל מספר UN שהוא בן ארבע ספרות.
כל נהג מחויב לבצע נסיעה ישירה ליעד והוא מנהל יומן שבהם הוא רושם אם היו נקודות העצירה בדרך, לצורך תדלוק, מנוחה וכו’.
בשילוח לחו”ל יירשמו אנשי האופרציה של חברת שילוח את כל הפרטים בשטר המטען ויקבעו הנחיות פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים התואמות את אופן השילוח לחו”ל.
הובלה יבשתית של חומרים מסוכנים
כל נהג שאמור לעסוק בתחום שינוע עבור שימוש בחומרים מסוכנים מחויב לעבור קורס ממשלתי בנושא זה. רק לאחר שהוא עובר את המבחנים הרלוונטיים הוא מקבל רישיון שנקרא רישיון מוביל ועליו לשאת אותו תמיד. מעבר לכך עליו לעבור אחת לשנה קורס ריענון בנושא חומרים מסוכנים ורק לאחר מכן הוא יכול להמשיך בעבודתו באופן רציף עם קבלת האישור להשתתפותו בקורס שבוצע.
עבודה עם חומרים מסוכנים
המומחים בתחום האופרציה מודעים לזהירות שעליהם לנקוט בנושא עבודה עם חומרים מסוכנים ולכן כל שילוח לחו”ל שכולל חומרים מסוג זה נבדק היטב מכל ההיבטים ולאור ההשלכות שעלולות להתרחש. המגמה היא לנקוט משנה זהירות, לבצע את כל ההוראות שנקבעו בחוק ואף מעבר לכך. מעבר לעובדים שאחראים על כך יש צוות של בקרה ושליטה שבוחן את הדברים פעם נוספת לפני ההובלה בפועל וזאת על פי היתרי הרעלים שהתקבלו לכל משלוח.
יש היתרי רעלים שמתקבלים לשנה אחת בלבד ואחרים לשנתיים או לשלוש שנים, ולכן יש לבדוק לפני כל משלוח את תוקפו של היתר הרעלים.
אחסנה של חומרים מסוכנים
על פי הכללים והתקנים הבינלאומיים, יש לבצע כמה פעולות בנושא אחסון החומרים האלו במחסנים או במרלוגים:
- כל חומר המסווג כחומר מסוכן יאוחסן במחסן נפרד כדי לא ליצור ראקציה בין כמה חומרים שונים שעלולה להיות מסוכנת.
- בתום פעולת הפריקה יש לסגור את המחסן באמצעות מנעול ובריח ולמנוע גישה של זרים למחסן זה, למעט מי שאמור לבצע פעולות של טעינה על המשאיות של חברת לוגיסטיקה מובילה.
- חומרים מסוכנים מאוחסנים בתוך מאצרות ייעודיות למטרה זו. מדובר במיכלים ניידים שיש אפשרות לשלח אותם מנקודה לנקודה באמצעות משאיות ייעודיות למטרה זו.
- על המחסן יוצב שלט מאיר עיניים בשפות עברית, אנגלית וערבית על מהות החומר הרעיל ועל הסיכונים הכרוכים בקרבה אליו. המטרה היא להרחיק את הציבור לחלוטין מאזור זה.
- אם מדובר בשילוח ימי, המומחים ימכילו את המכולה על פי הנהלים ולאחר מכן יציבו את השלט הרלוונטי הרשום בכמה שפות במקום בולט על המכולה.
אחריות של שילוח לחו”ל
שילוח לחו”ל של חומרים רעילים הוא מורכב ומסובך ולכן ההמלצה היא לבצע מהלך זה רק באמצעות חברת שילוח בינלאומית וותיקה שלעובדיה יש מיומנות רבה בנישה ספציפית זו. אנשי האופרציה יתכננו כל מהלך על פי האופציה הבטוחה ביותר כדי שכל משלוח יגיע בשלמותו אל היעד.
שילוח ימי מעבר לים
האורזים של חברת השילוח אורזים באופן מסודר את כל החומרים המסוכנים ומוודאים שכל הארגזים או המיכלים ממוקמים במקום בטוח, וכך לא תהיה נפילה של הארגזים במהלך המסע הארוך. לאחר ביצוע כל הפעולות הנדרשות, הנהג מעביר את המכולה לנמל הימי כדי שעובדי הנמל יעלו אותה לספינה הספציפית שבה שוריין מקום עבורה.
עם הגעת הספינה ליעד באירופה, אמריקה או בכל יבשת אחרת, השותפים העסקיים שלנו ביעד זה פועלים לשחרור המכולה מהמכס. כיוון שמדובר במטען חריג מועברים כל המסמכים הרלוונטיים המעידים על מהות הסחורות ולאחר בדיקה קפדנית אנשי הנמל מאשרים את שחרור המכולה.
השלב הבא הוא שינוע יבשתי של המכולה על גבי המשאית עד המחסן של הלקוח כדי להעביר לו את ההזמנה בהקדם האפשרי ולשביעות רצונו המלאה.
שאלות ותשובות
איך אוכל לפקח על כך שמתבצעת פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים על פי התקנים והנהלים?
בכל מהלך מסוג זה מחויב להגיע נציג של העסק לאור העובדה שמדובר ברעלים.
לכן על פי לוח הזמנים אנחנו נזמין אותך במועד הרלוונטי ותוכל להימצא בשטח לאורכו של כל התהליך.
האם כל נהג יכול לעבור קורס ממשלתי עבור קבלת רישיון מוביל לצורך פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים?
המשרד להגנת הסביבה קבע תנאי קבלה ברורים בנושא זה:
נהג שהוא בעל וותק של לפחות שלוש שנים ברכב שלגביו יש בקשה לקבלת היתר.
לנהג לא התקיים האמור בתקנה 15 ב' עד 6 לתקנות התעבורה.
הנהג לא הורשע בשנתיים שקדמו למועד הגשת הבקשה באחת מעבירות התחבורה שקיימות בתוספת הראשונה לחוק.
הנהג סיים בהצלחה את קורס ההכשרה לנושא הובלת חומרים מסוכנים על פי תקנה 22 ב' 1 או 2 לפי העניין.
אם מדובר בנהג מיכלית – יש לוודא שעבר את קורס הנהיגה הייעודי לכך.
האם יש בחברה שלכם קצין בטיחות אשר מפקח על תקינות הרכבים אשר אמורים לבצע פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים?
יש לנו בחברה קצין בטיחות רכב וזאת עקב הכמות הגדולה של הרכבים בצי הרכב שלנו ועל פי הנחיות החוק.
האם יש אפשרות להזמין שירותי פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים הן בשילוח ימי והן בשילוח אווירי?
מדובר בנושא מקצועי שיש לבדוק באופן פרטני.
השאר כאן את פרטייך ואיש הקשר שלנו ישמח לבדוק זאת עבורך.
בכל מה שקשור לנושא חומרים מסוכנים גיבשנו בשנים האחרונות מומחיות גדולה. אתם מוזמנים לשוחח אתנו בנושא זה ולקבל את מלוא ההכוונה.
אולי יעניין אתכם גם: