קווי הייצור הם המוקד המרכזי של העשייה בכל מפעל יצרני. בכל עסק מתייחסים לכל אחד מקווי הייצור כיחידת רווח והפסד ולכן לא אחת מתקבלת החלטה כלכלית לגבי העברת קווי ייצור ממדינה למדינה או מעיר לעיר, כדי לחסוך בעלויות וכך להגדיל את הרווחיות.
התחשיבים של עלויות שינוי זה חייבים להיות מדויקים, כדי שתתקבל החלטה אם המהפך הזה כדאי כלכלית לאור העלויות החד פעמיות של תהליך ההעברה מול יתרונות נוספים של ייצור בנקודה החדשה.
כיצד מבצעים העברת קווי יצור
העתקת קווי יצור היא תהליך מורכב וסבוך ולכן יש להיערך אליו בהתאם. בשלב ראשון יש לבצע סיעור מוחות באמצעות אנשי מפתח שהם מהנדסים אזרחיים, מהנדסי ייצור ותעשייה, מנהלי לוגיסטיקה, אנשי שילוח בינלאומי ועוד. בהתאם לצורך הספציפי של העברת קווי ייצור למפעל החדש, ייקבע סדר הדברים ולוח הזמנים המתאים ביותר עבור כל שלב.
תהליך זה כרוך בתיאום ובשיתוף פעולה של גורמים רבים ולכן העבודה חייבת להתבצע תוך עמידה בלוחות הזמנים ודיווח על המהלכים שהסתיימו לכל הגורמים הרלוונטיים, כדי ששרשרת הביצוע תימשך עד סיומו של הפרויקט הייחודי.
על מנת להגיע להצלחה רוחבית, המהנדסים נדרשים להבנה יסודית של שיטת העבודה הקיימת במפעל ולשיטת העבודה הרצויה במפעל החדש, כיוון שהיא לא תמיד זהה. בהתאם לכך הם מאפיינים את תוכנית העבודה על כל שלביה באופן יעיל ומקצועי, כדי ליצור עבודה קולחת ללא יצירת עיכובים עקב כל סיבה שהיא.
בסיס העברת קווי ייצור הוא בניית תשתית נכונה ועמידה לצורך התקנת הציוד, יש לחשוב מראש על כל תרחיש כדי לתת את הפתרונות המעשיים לכך ולטפל בכל הצרכים המנהליים. זאת כדי שלא יוצר מצב שבו יהיה צורך לעצור את העבודה כיוון שלא יהיו האישורים המתאימים מגורמי הממשל.
העברת קווי יצור באמצעות חברת גלובוס
למומחים של חברת גלובוס יש מיומנות רבה בנושא העברת קווי ייצור כיוון שהם סייעו למפעלים בישראל לבצע שינוע של קווי הייצור למדינה אחרת, וגם סייעו בשינוע קווי ייצור ממדינות שונות לישראל.
בתהליך הנדסי זה ממליצים אנשי האופרציה המנוסים על מגוון פתרונות לוגיסטיים שיהיו הנכונים ביותר למעבר. כל צעד וכל שלב מתבצעים בסטנדרטים גבוהים תוך הקפדה על כל הנהלים כדי שקווי הייצור במיקום החדש יותקנו כראוי ויוכלו להיכנס לפעולה ולייצור שוטף תוך פרק זמן קצר.
העתקת קווי יצור – אריזה, שילוח ופריקה
העברת קווי ייצור כוללת סוגים רבים של עבודות טכניות שיש לתכנן אותם בקפידה מראש וזאת לאור הצורך של שינוע מכונות והעברת קווי יצור.
שלבי העבודה הנדרשים:
- הכנת תוכנית עבודה מפורטת עם לוחות זמנים לביצוע כולל מנהלי פרויקט וצוותי עבודה ייעודיים
- פירוק של קווי הייצור הקיימים תוך רישום מדויק של אופן הפירוק ומיקומי הרכיבים שפורקו כדי שיהיה קל לבצע ביעד את ההרכבה מחדש.
- כל הרכיבים מונחים בארגזים המותאמים לציוד ושמאפשרות גישה נוחה ומציאה מהירה של כל אחד מהחלקים הנדרשים.
- במקרים רבים יש לבצע הנפה של המתקן והכנסתו לתוך מכולה רגילה, או לתוך מכולה פתוחה לאור גודלה וגובהה של המכונה הספציפית.
- בהתאם לכמות המכולות שכוללות את כל המכונות וקווי הייצור, אנשי השילוח הבינלאומי מתאמים את האופרציה לספינה משא ספציפית שיש בה מקום לכמות המכולות הנדרשת ואשר יוצאת ליעד הנדרש.
- שינוע מפעלים מישראל למדינות העולם מעבר לים, הוא הליך אשר קורה לעיתים תכופות בשנים האחרונות וזאת לאור כדאיות כלכלית מול העלויות הגבוהות בישראל של מיסוי, שכר עובדים, שכר דירה, הובלות ועוד. אף על פי שמדובר במבצע לוגיסטי רחב היקף התחשיבים הפיננסיים מוכיחים שמדובר בצעד כדאי כלכלית.
לאור זאת מבצעים שינוע חברות וקווי יצור ולכן גם עובדים ישראליים רבים מבצעים מהלך של רילוקיישן ועוברים עם משפחותיהם לגור בסמוך למפעל החדש.
הגעה של הציוד למדינת היעד
בהתאם למרחק מישראל, עוגנת ספינת המשא בעיר הנמל הרלוונטית לאחר כמה שבועות או חודשים. השותפים העסקיים שלנו מקבלים מראש מידע על כמות המכולות ועל מיקומו של המפעל החדש ובהתאם לכך הם משחררים מהמכס את כל המכולות. בהתאם לגודלו של המפעל ושל קווי הייצור לעיתים מדובר במכולות בודדות ולעיתים בכמות גדולה כמו מאה מכולות.
הצוותים בחו”ל מתודרכים כראוי והם מעבירים את כל המכולות על פי הסדר למפעל החדש. קיימת חשיבות רבה בסידור של המכולות על פי הרישום על כל אחת מהן, כדי שהפירוק יהיה לפי הסדר וכך המתקינים יוכלו להרכיב את כל החלקים הרלוונטיים כדי ליצור המשכיות בתאריך ההרכבה.
סיכום
המחשבה הראשונית על העברת קווי יצור יוצרת אתגר עצום למערכת. אך כאשר מבצעים סיעור מוחות מעמיק באמצעות אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, ומתנהלים בשיתוף פעולה מלא של כל הצוותים, המשימה הזו מוכתרת בהצלחה גדולה ואפשר להתחיל לייצר במפעל החדש.
שאלות ותשובות
כמה זמן עוסקת חברת גלובוס אינטרנשיונל בנושא העברת קווי ייצור?
החברה עוסקת בנישה זו כבר עשרות שנים. לאור ניסיון רב זה, מומחי החברה פיתוחו שיטות עבודה חדשניות הפועלות כתרשים זרימה. עם השנים התווספו לצ'ק ליסט המפורט סעיפים חדשים ובדרך זו נוצרה התאמה מיטבית של שיטות העבודה לכל צורך בכל מפעל.
מעבר לכך יש התאמות ייחודיות על פי הדרישה במפעלים השונים, לאור הצורך היוצא דופן על פי תחום העיסוק של החברה.
איך עובד תהליך פירוק הציוד בישראל והרכבת הציוד בחו"ל?
מכונאים שהם מומחים לכך מפרקים את המכונה ואת קווי הייצור על פי הוראות היצרן, צעד אחר צעד על פי ההנחיות.
במקביל לכך הם מנהלים רישום מדויק של החלפים שפורקו ושל אופן האחסון שלהם בארגזים.
המטרה היא שמי שירכיב את הציוד בעתיד, הן אם מדובר במכונאי זה והן אם מדובר באיש מקצוע אחר, הוא יבין באופן ברור מהו סדר הפעולות הנכון וכך יוכל להשלים את הרכבת קווי הייצור.
המיקום של הרכיבים בארגזים הוא על פי סדר ההתקנה הנדרש ולכן המומחים פועלים על פי התוכניות שהוכנו מראש ומרכיבים אותם בזה אחר זה.
כיצד מתבצע תהליך זה בפועל?
העברת קווי ייצור אינה עניין של מה בכך ולתהליך זה יש כמה רבדים:
בשלב הראשון עורכים סיעור מוחות ומתכננים באופן מדויק את כל המהלך, תוך קבלת כל האישורים הרלוונטיים מהמהנדסים ומאנשי הלוגיסטיקה מצד אחד ומהגורמים המוניציפליים או הממשלתיים מצד שני.
לאחר ההיערכות, מתחילים בשלב הפירוק, האריזה והשינוע באמצעות המכולות.
זמן ההגעה ליעד משתנה על פי מועדי ההפלגה של הספינות השונות ליעד הנדרש.
לאחר ההגעה ליעד, לוקח זמן עד שמשחררים את כל המכולות מהמכס.
השלב הבא הוא הרכבת המכונות עד שהן שמישות שוב לייצור.
אם מדובר בפרויקט בינוני של העברת קווי ייצור מישראל לבולגריה, מהו פרק הזמן שנדרש להיערכות ולשינוע בפועל?
זמן ההיערכות ובניית המפעל החדש הוא בדרך כלל בין כמה חודשים לשנה.
הפירוק והשינוע בפועל אורכים כמה שבועות ולעיתים אף מעבר לכך.
אם אתם מעוניינים לבצע שינוע של קווי ייצור לחו”ל בראש שקט, הצוותים שלנו ישמחו לסייע לכם. השאירו כאן את הפרטים שלכם ונשוחח בקרוב.