אחסנת חומרים מסוכנים אינה עניין של מה בכך וזאת לאור הסיכון הרב בעת השימוש בחומרים אלה ועקב הטיפול הייחודי שיש לבצע בשטח בעת דליפה של אחד החומרים האלו. זו הסיבה שרק אנשים שעברו הכשרה מקצועית לגבי אופן ההתנהלות עם חומרים ספציפיים מורשים לטפל בהם וגם לוחמי האש שעוברים השתלמויות מקצועיות כדי לחלץ אזרחים שנקלעים לצרה עקב חשיפה לאחד מהחומרים האלו או כמה מהם.
מהם חומרים מסוכנים?
בקבוצה של חומרים מסוכנים נכללים כמה חומרים שלאור ההרכב שלהם הוגדרו בקטגוריה זו:
- חומרים שעלולים להידלק במהירות.
- נוזלים בעלי מסוגלות לבעירה מהירה.
- חומרים שיש בהם רעל ומדבקים.
- גזים שונים שלכל אחד מהם יש תכונות המאפיינות אותו ואת המסוכנות שלו.
- חומרים שהם רדיואקטיביים.
- חומרים קורוזוביים – מאכלים.
- חומרים שהם מחמצנים.
כיצד מאחסנים חומרים מסוכנים
המשרד להגנת הסביבה פועל בנושא אחסנת חומרים מסוכנים על פי חוקים בינלאומיים וחוקים ישראליים אשר נחקקו כדי לשמור על בריאותם של האזרחים. לכן נקבעו דרגות שונות של אריזת כל אחד מהחומרים האלו וזאת על פי רמת הסיכון של כל אחד מהם. יש דרגות של אריזה 3-2-1 ובהתאם לכך יש התאמה לאגירת החומרים במכלים, ארגזים, שקים מיוחדים, מכולות ייעודיות ועוד.
שירות אחסנת חומרים מסוכנים הוא קריטי עבור כל מי שעוסק בשיווק, יבוא, יצוא, שינוע, או מכירה של המוצרים האלו והוא מחויב לנהוג על פי החוק. זה ממתחיל באריזה המתאימה בלבד ולאחר מכן בשינוע באמצעות רכבים ייעודיים שמותאמים מראש לנושא הובלה של חומרים מסוכנים. על המשאית קיים שלט מאיר עיניים הן בחלק הקדמי והן בחלק האחורי של הרכב.
מדובר בשילוט רשמי על פי התקנות של משרד התחבורה ויש בו מידע קונקרטי ומפורט ביותר כמו מספר הרישיון של הרכב, איזה חומר מוביל רכב זה על פי קבוצת הרעלים ועוד. מדובר בסימנים בינלאומיים מוסכמים כך שגם מי שאינו דובר עברית מבין את המידע.
מהם היתרונות בשירות אחסנת חומרים מסוכנים אצל חברת גלובוס אינטרנשיונל
לאור הסיכון הגדול של אחסנת חומרים מסוכנים, הכרחי לעבוד עם חברה גדולה כמו גלובוס אינטרנשיונל שהעובדים המיומנים שלה יודעים באופן מדויק כיצד להתנהל בנושא זה והם נצמדים להנחיות שהן חד משמעיות.
בהתאם לסוג החומר, האחסון מתבצע במחסנים שיש בהם רצפת בטון, הותקנו בהם ספרינקלרים במקרה של אש ומערכות אוורור מתקדמות, יש בהם פתחי מילוט, בוצעה בהם התקנה של אביזרי חשמל ספציפיים הנחוצים במבנה זה לאור העובדה שיאוחסנו בו חומרים מסוכנים. בעת האחסנה כל החומרים מסודרים בסדר מסוים על פי ההנחיות הקבועות של המשרד להגנת הסביבה לאחר שנציגיו בחר אופציות שונות והחליטו על הדרך המיטבית בפן הבטיחותי . המחסנים עצמם בנויים מחומר מבודד שהוא אינו דליק והם קיימים בכמה אופציות, סגורים לחלוטין, פתוחים או חצי פתוחים וחצי סגורים.
מערך המחסנים מפוצל למחסנים נפרדים המכילים חומרים רעילים ולמחסנים נפרדים המכילים חומרים דליקים, כדי שהחומרים לא יהיו יחד וגם לא סמוכים זה לזה. העובדים במחסנים הללו פועלים על פי כללי הבטיחות ולכן הם נועלים נעלים בטיחותיות, ציוד מגן על כל הגוף ומשקפי מגן שעומדים בתקנים.
חומרים מסוכנים בשינוע מעבר לים
אחסון חומרים מסוכנים בעת שילוח ימי מתבצע לפי הכללים הבינלאומיים אשר נקבעו על פי הקוד הימי הבינלאומי (IMDG ) . בדרך זו מגנים על הסביבה מפני זיהום ימי שעלול להיגרם מהחומרים המסוכנים או חלילה לימאים שנמצאים על ספינות המשא. על כל מכולה מופיע רישום מדויק באותיות לועזיות של סוג החומר ומעבר לכך מפרידים מכולה זו מכל המכולות האחרות לאור החומר החריג הקיים בה.
הקוד הבינלאומי מתחיל תמיד באותיות UN ולאחר מכן מופיעות ספרות מסוימות המעידות על סוג החומר הרעיל או המסוכן, אשר ארוז בצורת האחסון המתאימה לחומר זה. זה יכול להיות באריזות קרטון נעולות, מכלים מיוחדים, קופסאות מתכת ועוד. יש מקרים שבהם החומרים האלו מצויים במכולות קירור או בשטחים שיש בהם רמת טמפרטורה נמוכה וכך נשמרת איכותו וטריותו של החומר בהתאם להנחיות של היצרן.
תפקידו של מערך הבקרה בכל מכולה הוא לוודא שרמת הטמפרטורה שנקבעת בתחילת הדרך תישאר לאורכה של כל ההפלגה וכך אין חשש שהחומרים האלו יעברו חלילה תהליך של ראקציה או של שינוי במצב הצבירה שלהם שעלול לגרום לסכנה מוחשית.
הדרך של שילוח אווירי של חומרים מסוכנים נקבעת על ידי I.A.T.A-International Air Transport Association (יאטה) שהוא ארגון גג הכולל את כל חברות התעופה הבינלאומיות. לשינוע באוויר של חומרים מסוכנים עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת ולכן יש הוראות חוק ברורות ביותר לגבי החומרים הספציפיים שאפשר להטיס ואם כן מהי המעטפת המאושרת לביצוע מהלך זה.
סיכום
מומחים בינלאומיים בתחום אחסנת חומרים מסוכנים חקרו באופן מעמיק לאורך שנים את ההרכב של כל אחד מהחומרים המסוכנים ואת התוצאות שעלולות להיות בעת כשלים באחסון או בשינוע שלהם. זו הסיבה שנחקקו חוקים ישראלים וגם חוקים בינלאומיים בנושא אקוטי זה, כדי לא ליצור מסוכנות לציבור, כל חברה מקפידה לפעול באופן מדויק על פי ההנחיות המחמירות האלו.
הוראות אחסנת חומרים מסוכנים מתייחסות הן לאחסון במקומות יציבים כמו במחסנים או מרלוגים ייעודיים ולחלופין לגבי האחסון שלהם במהלך שינוע יבשתי, אווירי או ימי.
שאלות ותשובות
מהן ההנחיות במקרה של דליפת חומר מסוכן ממשאית בעת הנהיגה?
היחידים שהם בעלי הרשאה לטפל בנושא אחסנת חומרים מסוכנים ברכבים הם המומחים של המשרד להגנת הסביבה ולוחמי האש.
במקרים האלו מקבלים מידע ראשוני וחשוב על סוג החומר ובהתאם לכך פועלים.
במקרים קיצוניים עוצרים את כל התנועה עד שמסתיים הטיפול בחומר שדלף וזאת כדי לא ליצור נזקים בריאותיים לציבור.
איך מתבצע הליך שילוח ימי של חומרים מסוכנים?
לתהליך זה יש כמה שלבים שמבצעים אנשי האופרציה שהם בעלי ניסיון רב בכל מה שקשור לנושא אחסנת חומרים מסוכנים.
אם קיים היתר רעלים לחומר הספציפי הוא נארז על פי ההנחיות ומועבר לאחסון בתוך מכולה רגילה או מכולה בקירור שנשמרת בה טמפרטורה מסוימת לאורך כל ההפלגה.
ההנחיות מועברות גם לסוכנים בחו"ל שאמורים לשחרר את המכולה מהמכס ולהעביר אותה ללקוח הרלוונטי מעבר לים.
כיצד מתבצעת אחסנת חומרים מסוכנים במרלוג?
כיוון שהמרלוג הוא ענק בגודלו, מקצים שטח מיוחד עבור כל אחד מהחומרים המסוכנים ויוצרים הפרדה ביניהם.
מעבר לכך קיים גם שטח ייעודי נפרד עבור אחסון מכולות סגורות.
אני אמור לשנע באמצעות הובלה ימית שלוש מכולות קירור לאירופה, האם יש לכם תמיד מכולות קירור בזמינות?
באופן עקרוני יש לנו תמיד מכולות קירור עבור מטרות שונות כמו אחסנת חומרים מסוכנים. אך רצוי להזמין זאת מראש כדי שנשריין את המכולות על פי הדרישה שלכם.
כל מה שקשור לנושא חומרים מסוכנים הוא בעל חשיבות גבוהה ולכן כל הפעולות מתבצעות תוך נקיטת כל אמצעי הבטיחות והביטחון הנדרשים. אם יש לכם שאלות בנושא זה, אנשי המקצוע שלנו ישמחו ללוות אתכם ולהעניק לכם ייעוץ לאורך כל הדרך. השאירו כאן את הפרטים שלכם ונשמח לשוחח אתכם.