העתקה של מפעל היא פרויקט לוגיסטי בממדים עצומים כיוון שהוא כולל פעילות של שלוחות רבות ואין ספור פעולות שיש לבצע, לתאם ולוודא את תקינותם.
העתקת מפעלים בישראל
כאשר חברה מתכננת מעבר לשטח אחר שהוא בדרך כלל גדול יותר, יש לתכנן באופן מדוקדק את כל שלבי המעבר. לכל מיזם מסוג זה ממנים פרויקטור אשר מלווה אותו ומתאם את כל ההתנהלות באופן יעיל ואחראי מתחילתו ועד סופו.
השלב הראשון של העתקת מפעלים הוא סיעור מוחות כדי לקבוע את הבסיס למעבר שכולל את שלבי העבודה ולוח הזמנים של כל אחד מהם, חלוקת המשימות בין המחלקות השונות וראשי הצוותים, שילוב מבצעים מיוחדים שבהם מעבירים מכונות או פריטים גדולים וכבדים מהמפעל הישן למפעל החדש תוך הקניית כל הפעולות הלוגיסטיות שיש לבצע וחשיבה לטווח הרחוק הכוללת את כל אמצעי הזהירות והבטיחות.
השמירה על לוחות הזמנים היא נושא אקוטי כיוון שהפעילויות של צוות אחד שלא מסתיימות במועד, מעכבות את העבודה של צוות אחר ולכן קיימת הקפדה רבה על מילוי המחויבויות בזמן.
במקרים רבים מדובר במיכון כבד שכולל הרבה מאד רכיבים ואת כל אחד מהם יש לפרק, לעטוף ולאחסן את כל אחד מחלקי המכונות בנפרד, כל מנגנון וכל מכלול כדי להרכיב אותם לאחר ההעברה וליצור שוב את המוצר המוגמר כך שיחזור לפעילות שוטפת.
כאשר כל אחד מהאנשים שאחראים על הפעולות שבסמכותו פועל כראוי ועושה על שאפשר לבצע את המשימות השונות במלוא האחריות, מירב הסיכויים שתהליך המעבר יתבצע באופן חלק ובמינימום תקלות.
האתגר הלוגיסטי
תכנון ויישום של העתקת מפעלים הם ימים מאתגרים המציבים הרבה מאד משימות שיש לגבש חשיבה והחלטה לגבי כל אחת מהם תהליכי העבודה הנכונים ביותר עבורו כדי לבצע את המיטב. המומחים שלנו למיזמים הללו כבר ביצעו פרויקטים בסדרי גודל רחבי היקף ולכן הם מנוסים ובעלי ידע נרחב להשלים כל אתגר יוצא דופן.
בין הפעולות שמבצעים הצוותים, תכנון העתקת פעילותם של קווי הייצור, התקנה והפעלה שלהם במיקום החדש, התקנה של כל המכונות, כולל המסובכות ביותר ביניהן והפעלתן במיקום החדש שנבחר עבורן בחלל המפעל.
עושים סדר גם במשרדים
העתקת מפעלים זו הזדמנות מצוינת לעשות סדר גם במשרדים, אשר גם הפעילות שלהם עוברת למקום חדש. חברת הלוגיסטיקה מעבירה הנחיות מדויקות לעובדי המשרדים על צמצום הניירת, גריסה של ניירת מיותרת, סריקה של מסמכים שנחוצים לפעילות השוטפת ואחסון של חלק מהקלסרים בארכיון. בדרך זו סך הפריטים שיועברו יהיה מצומצם ויוביל לאווירה הרבה יותר נעימה ואוורירית בכל אחד מהחדרים במשרדים.
גם בנושא הריהוט מתקבלות החלטות, ברוב המקרים רוכשים ריהוט חדש שתואם את עיצובם של המשרדים החדשים ואילו את הריהוט הישן מוכרים או תורמים בהתאם למצבם הפיזי של הפריטים השונים.
הפעלת ביטוח לנושא העתקת המפעל
מנהל הפרויקט שולט בכל השלוחות כיוון שכל אחת מהן מבצעת פעולות אחרות לצורך השלמת מיזם העתקת מפעלים, עם זאת עלולות לקרות תקלות לא צפויות. לכן מרגע שמתחילים מיזם רחב היקף מסוג זה, מפעילים פוליסת ביטוח ייעודית למטרה זו בלבד ללא קשר לפוליסת הביטוח העסקית. בדרך זו כל הפעולות שיבוצעו מכוסות מכל כיוון אפשרי.
העתקת מפעלים לחו"ל
יש מפעלים ישראלים רבים שמחליטים להעביר את מרכז הפעילות שלהם למדינה אחרת מעבר לים כדי להוזיל את עלויות היצור, כיוון שעיקר הקהל הצורך מוצר זה הוא ממדינה זו. בנוסף לכך, קיימים מפעלים שמחליטים להקים מפעל נוסף ובוחרים למקם אותו מעבר לים. לכן הם מעבירים לשם חלק מהציוד, או בונים בישראל ציוד חדש שיש לשנע אותו באמצעות שילוח בינלאומי למדינה זו.
תכנון העברת מפעלים
תכנון העברת מפעלים לחו"ל הוא תהליך ארוך שדורש תכנון מדוקדק שכולל תחומי טיפול נוספים מעבר לנושאים שמטפלים בהם בעת העתקת מפעלים בתוך ישראל.
השלב הראשון הוא תיאום כל ענייני הלוגיסטיקה עם חברת שילוח ימי כמו גלובוס אשר פיתחה עם השנים שיטות עבודות ייעודיות למטרה זו. הצוותים שלנו מכינים את השטח על פי החוקים של מדינה זו, עמידה בתקנים ובדרישות. כמו טיפול בקבלת האישורים על כך שאופן הקמת אולם המפעל תואם את ההנחיות בנושאים אקוטיים כמו כיבוי אש, חומרי בנייה ועוד.
מנהל הפרויקט מעניק לאורך כל הדרך פתרונות מקצועיים ויצירתיים בהתאם לחוקים תוך שימוש בכל הניסיון והידע שצברו לאורך כל השנים.
שילוח לחו"ל של מכונות
מכונות הם פריטים בממדים גדולים שתהליך ההרכבה שלהם הוא סבוך ולכן כאשר מפרקים אותן יש לסמן באופן מדויק כיצד להרכיב את החלקים השונים בחזרה. זו הסיבה שמבצעים פירוק קפדני ועיטוף כפול של כל חלק באופן מושלם. כאשר מדובר בחלקים עדינים וייחודיים, אנו בונים ארגזי עץ ייעודיים לכל אחד מאלמנטים עבור שילוח לחו"ל. הארגז נבנה על פי גודלו של הפריט הספציפי ומוכנס אליו בזהירות מרבית. לאחר הריפוד המאסיבי נסגר הארגז באופן הרמטי כך שהתכולה לא תיפגע בדרך.
ממקמים את כל הארגזים בתוך המכולה ומבצעים קשירות באמצעות העוגנים כך שלא תהיה כל תזוזה. המטרה היא שכל החלקים יגיעו בשלמותם ולאחר העגינה במדינת היעד אפשר יהיה להרכיב אותם על פי הסימונים שבוצעו מראש.
שאלות ותשובות
מהי להערכתכם תקופת ההיערכות הנדרשת כדי לבצע העתקת מפעלים מישראל לאנגליה.
תקופת ההיערכות המינימלית היא כמה חודשים ובמקרים רבים אף שנה ולמעלה מכך. כל מפעל הוא סאגה בפני עצמה ואי אפשר לבצע השוואות. נשמח לתאם לכם פגישה עם אחד ממנהלי הפרויקטים שלנו שיש ברזומה שלהם מיזמים מסוג זה שהם ביצעו במקומות שונים בעולם. בתום חשיבה ראשונית משותפת, הוא יוכל לבצע אומדן ולתת לכם כמה רעיונות מקוריים על אופן הביצוע בפועל.
אפשר לקבל המלצות מלקוחות אשר ביצעתם עבורם שינוי מיקום פעילות מישראל לאירופה?
איש הקשר שלנו יעביר לכם רשימה של לקוחות רבים שביצענו איתם הליך מסוג זה. תוכלו להתקשר לכל אחד מהם ולשוחח עם מנכ"ל המפעל. אנו ממליצים לך להתקשר ללקוחות שהתחום העסקי שלהם דומה לתחום העיסוק שלך, או לאלו שנפח הציוד בעת ההעברה היה דומה להיקף הציוד שאתם תצטרכו להעביר בעתיד.
באופן תיאורטי אם תכולת המפעל תכלול לדוגמה עשר מכולות, כולן תוכלנה לעלות על ספינה אחת, או יהיה צורך לפצל אותן?
אנו עושים כל שניתן כדי שכל המכולות ינועו יחד. עם זאת יש מקרים שבהם אין די מקום על הספינה ולכן אין ברירה אלא לפצל את המשלוח לשתי ספינות. במקרה מסוג זה אנו שולחים בשלב הראשון את הפריטים הבסיסיים ואז כאשר מגיע המשלוח השני מבצעים את ההתאמות הנדרשות כדי להשלים את המשימות.
אפשר לבצע גם שילוח אווירי?
בפרויקטים של העתקת מפעלים משתמשים מעט מאד בשילוח אווירי כיוון שמדובר בכמות גדולה של ציוד שחלקים רבים מתוכם הם גם כבדים מאד והעלויות של השילוח האווירי הן מאד גבוהות. לכן מרכזים את כל הציוד במכולות ומבצעים שילוח בינלאומי בדרך הים.
העתקת מפעלים הם פרויקטים רחבי היקף ולא פשוטים, לכן תנו למומחים שלנו לנתב את הדרך עבורכם. דברו אתנו ונסלול יחד את הדרך להצלחת המיזם.