מטענים רבים נעים בכל העולם מנקודה לנקודה באוויר, בים וביבשה. כדי לנהל אופרציה כה מורכבת חייבים להיות מקצוענים. בשנים האחרונות כל ההתנהלות עברה לדרכים ממוחשבות והרבה יותר קלילות, תוך שימוש בתוכנות ניהול ייעודיות וביצוע שיתופי פעולה בין גורמים שונים.
שינוע מטענים בהובלה ימית
בנמלי הים בכל העולם אפשר לראות סוגים שונים של מכולות. המכולות הסטנדרטיות אשר קיימות בשני נפחים ויש מכולות ייחודיות שהן גבוהות יותר, פתוחות מלמעלה ואחרות אשר מיועדות לסוגים מיוחדים של ציוד בהתאם לגודלם ולגובהם.
תהליך של שינוע מטענים מתחיל בתכנון תוואי הדרך בין המפעל שמעוניין לשלוח סחורות למדינה מסוימת מעבר לים. כאשר מבצעים תכנון מדויק אפשר להיות ממוקדים ואף להוזיל עלויות כאשר מתכננים את האריזות באופן אופטימלי וכך כמות הקרטונים שיערמו בתוך המכולה תהיה המקסימלית בתוך החלל.
חברת שילוח ימי מבצעת את כל ההכנות הנדרשות אשר כוללות הכנסת המסמכים המפרטים את אופייה של התכולה הקיימת בתוך המכולה, הערך הכספי שלה, נמל ימי שהוא היעד ועוד.
תיאום נתיב ההפלגה
בהתאם לצורך בוחרים את נתיב ההפלגה אשר מתאים לארץ היעד ולנמל הימי הקרוב ביותר, שהוא גם הנוח ביותר לביצוע שינוע יבשתי מהנמל לעיר שאליה אמור להגיע המשלוח. חברת השילוח מעבירה להנהלת הנמל את המידע לגבי המכולה שאמורה להגיע לספינה הספציפית וחברת השילוח מעבירה עבור תיק זה את עלות השילוח האגרות הנדרשות עבור שילוח בינלאומי, בהתאם לקריטריונים ולעלויות שנקבעות מעת לעת.
אריזת תכולת בית ואחסנה במכולה
עובדי החברה שהם מנוסים מאד בנושא אריזות, פיתחו שיטות חדשניות וכך הם אורזים את תכולת הבית עבור מי שיוצא לכמה שנים של רילוקיישן. כל הציוד האישי נעטף בניירות מיוחדים, לאחר מכן המוצרים נערמים בזהירות בקרטונים איכותיים ובסוף התהליך כל הקרטון מועבר לתוך ארגז עץ. בדרך זו יוצרים הגנה אופטימלית סביב כל מוצר. העובדים עוטפים בניילון ייחודי את כל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כדי שאף אחד מהם לא ייפגם במסע הארוך.
לאחר מכן כל הציוד מועבר למכולה והעובדים המנוסים יודעים איך לסדר את הפריטים השונים כדי ששום דבר לא ייפול, לא יזוז ולא ייפגם. בנוסף לכך כל הארגזים והפריטים נקשרים באופן חזק ביותר כך שהסיכוי שהמוצרים יזוזו הוא די קטן.
הגעה לנמל היעד מעבר לים
כאשר הספינות אשר מבצעות שינוע מטענים עוגנות בנמל היעד, השותפים העסקיים של חברת גלובוס מטפלים בכל הסידורים האדמיניסטרטיביים והלוגיסטיים כדי לשחרר את המכולה מהנמל. בהתאם להנחיות שקיבלו השותפים הם מעבירים אותה בדרך היבשתית למפעל או ללקוח שמחסניו מוקמים באחת הערים בסביבה גיאוגרפית. המידע שהם מקבלים הוא מפורט ומדויק כך שנותר להם רק לתאם מועד ולהעביר את המכולה ליעד.
גדול ולכן מבצעים זאת אנשי צוות מנוסים שלנו שיש להם רזומה של כמה שנים באופרציות מורכבות
הובלת מטענים בכל העולם
נתיבי הסחר שבהם אנו פועלים הם בכל רחבי הגלובוס. אנו מעבירים מטענים מישראל לכל מדינה בעולם, באירופה, ארה"ב, אסיה וגם ביעדים הרחוקים כמו אוסטרליה, ניו זילנד ומדינות דרום אמריקה ואפריקה.
תכנון כל נסיעה ובמיוחד כשמדובר בהפלגות או טיסות מורכבות, הן אתגר גדול ולכן מבצעים זאת אנשי צוות מנוסים שלנו, שיש להם רזומה של כמה שנים באופרציות מורכבות.
ישראלים שמסיימים את תקופת הרילוקיישין
בתום השליחות מעבר לים, הישראלים פונים אלינו שוב כדי שנבצע מהלך הפוך של חזרה מאחת מהארצות מעבר לים לישראל. יש גם מקרים שהישראלים עוברים ליעד אחר לשליחות נוספת כמו דיפלומטים ואנו מבצעים את כל הנדרש כדי להעביר את המכולה בין היעדים.
שינוע מטענים בהובלה אווירית
העלות של ההובלה האווירית היא יקרה יותר אך כשמדובר בסחורות, במקרים רבים מעדיפים היבואנים או היצואנים לבצע שינוע מטענים באוויר כדי לחסוך זמן יקר. כאשר נתיב הנסיעה הוא קצר יחסית כמו לדוגמה מישראל לאחת מבירות אירופה, תנועת המטוסים היא ערה לעיתים יש טיסה אחת ביום ולפעמים כמה טיסות וגם מטוסי מטען. כשהאפשרויות הן רבות המשלוחים מגיעים במהירות ליעדם לשביעות רצונם של הלקוחות בכל נקודה בעולם.
אם מדובר ביעד רחוק שאין טיסות ישירות מישראל, כמו לדוגמה לפורטוגל, תהליך שינוע מטענים יהיה קצת ארוך יותר כיוון שהמטענים יוטסו קודם ליעד מסוים באירופה כמו למדריד ומשם יוטסו בטיסת המשך לליסבון.
רוב המטענים בדרך זו ארוזים בקרטונים אשר כולם מונחים על משטחים. נהגי המלגזה מרימים את המשטח כולל הסחורה למשאית ולאחר מכן בדרך זו ממסוף המטענים לבטן המטוס. כאשר כל המטען ארוז כיאות, כל הסחורה תגיע בשלום ללקוח מעבר לים.
מעקב אחר המשלוחים
שינוע מטענים הוא תהליך ארוך שנמשך לפעמים חודשים אם מעבירים לדוגמה מכולה מישראל ליפן הרחוקה. זו הסיבה שהצוות עוקב אחר תוואי הדרך של כל ספינה כדי לוודא שהתוכנית מתנהלת על פי התכנון, הספינה עוגנת בנמלים הימיים בדרך וצפי העגינה תואם את התוכנית המקורית.
גם בהובלה האווירית מבצעים מעקב אחר שינוע מטענים כדי לבצע שאין עיכובים בהעלאת המטענים למטוס כפי שנקבע, בהמראות, בטיסות ההמשך ובנחיתות. במקרים של עיכובים, צוות שילוח לחו"ל מיידע את הלקוח על צפי ההגעה, לאור השינוי בלוח הזמנים שנובע בדרך כלל עקב סיבות טכניות שונות.
שאלות ותשובות
אנחנו יוצאים לשנתיים של רילוקיישן ולוקחים יחסית מעט ציוד כך שהמכולה תהיה להערכתי מלאה רק במחציתה. איך נוכל להוזיל את העלויות של שינוע מטענים עקב כך?
הפתרון הוא לבצע שילוח של המכולה בשיטה של קונסולידציה. בדרך זו מבצעים המכלה של מכולה שמורכבת מציוד של שני לקוחות או יותר מכך. במרחב הפנוי במכולה שלך, יועמס ציוד של משפחה נוספת שעוברת דירה או סחורה של ייצואן. העובדים יבצעו הפרדה בין התכולה של הלקוחות השונים ובדרך זו כל אחד מכם ישלם על הנפח שהציוד שלו תופס מתוך הנפח הכללי. בדרך זו תשלמו פחות או יותר על עלות שינוע של מחצית מכולה.
אני אמורה לשלוח חמש תמונות של צייר מפורסם לאנגליה. יש לכם פתרון ייעודי לכך?
אנו מבצעים באופן קבוע שילוח של חפצי אמנות ואוספים אמנותיים ממוזיאונים שונים בישראל למוזיאונים אחרים בעולם. מומחי האריזה שלנו מכינים אריזות פרטניות מעץ מאסיבי לכל חפץ ולכל ציור על פי גודלו. כל הארגזים הללו מועברים יחד בהובלה אווירית או ימית בהתאם להזמנה למוזיאון בארץ היעד.
האם יש ביטוח עבור מטענים ששולחים בדרך הים או בדרך האוויר למקרה של תקלות כמו הגעת ציוד פגום או שבור?
כל לקוח מחויב לבטח את המטען שלו הן בהובלה אווירית והן בהובלה ימית. ההמלצה היא להשתמש בפוליסת הביטוח שלנו אשר יש בה סעיפים שמעניקים את מלוא המעטפת הדרושה לכל סוג של מטען. הפוליסה מכסה את התכולה על פי ערכה הכספי ולכן חשוב לבטח אותה על פי הערך הכספי המלא וכך אם יקרה מקרה ביטוח התשלום יכסה את כל העלויות שיהיו ללקוחות.
האם אתם פועלים על פי תקנים בינלאומיים ויש ברשותכם את כל הרישיונות על פי הדרישות של הנמלים?
ברשות החברה קיימים כל האישורים והתעודות על כך שהיא פועלת על פי התקנים הבינלאומיים שנקבעו על ידי הארגונים הבינלאומיים אשר עוסקים בשילוח בכל העולם, שגם אנחנו חברים בהם. בנוסף לכך יש ברשותנו את כל הרישיונות הנחוצים על פי ההנחיות של רשות הנמלים.