המשרד להגנת הסביבה חוקק בשנים האחרונות כמה וכמה חוקים אשר קשורים לטיפול בחומרים מסוכנים כמו אחסון שלהם, הובלה שלהם באמצעות רכבים, ספינות ומטוסים. מדובר בנושא שהוא בעל מסוכנות רבה ולכן קיימת חשיבות רבה לבדיקת כל הובלה מכל ההיבטים ובהתאם לכך ביצוע של השינוע תוך הקפדה ושמירה על כללי הבטיחות שמקצתם תקפים לישראל וגם למדינות רבות בעולם.
הובלת חומרים מסוכנים
קיימות כמה משפחות של חומרים מסוכנים ולכל אחת מהן קיים היתר רעלים מיוחד וייעודי. נהג שמעוניין לעסוק באופן קבוע בנושא של חומרים מסוכנים, מחויב לעבור את הקורס המתאים הקשור להובלת כימיקלים. במהלך הקורס התיאורטי וגם המעשי הוא לומד על ההבדלים בחומרים השונים ועל האופן שבו הוא צריך להתנהל אם חלילה יש דליפה מהמכלית שלו.
מדובר בנושאים שהם אקוטיים כיוון שאם נשפך חומר מסוים בכביש הוא עלול לגרום לפגיעות הן בנפש והן ברכוש ולכן מהירות התגובה ואופן הטיפול הם נושאים קריטיים. בסיום הקורס הנהג עובר מבחנים ורק לאחר שהוא מסיים אותם בהצלחה, הוא יכול לבצע הובלת חומרים מסוכנים, מנקודה לנקודה ברחבי הארץ.
שינוע באמצעות משאיות
הדרך שהתווה המשרד להגנת הסביבה בנושא חומרים מסוכנים עבור חברה להובלת חומרים מסוכנים, היא הצבת שילוט סטנדרטי שבו כתוב כי רכב זה מוביל חומרים מסוכנים לאור ההיתר שהוא קיבל. כמו כן כתוב באיזה חומר מדובר ולאיזו קבוצת רעלים הוא משויך. הסיבה לכך היא שכאשר יגיעו כוחות ההצלה הם יראו את השלטים, יבינו באיזה חומר מדובר ובהתאם לכך יחליטו אילו פעולות לבצע כדי להכניע את האש או למנוע חדירה של החומרים לקרקע
את השלטים מציבים בחלק האחורי של הרכב וגם בחלק הקדמי, כך שכל מי שנוסע לצידו של הרכב יראה שלט בולט זה. רכב זה מצריך רישיון ייחודי של משרד התחבורה אשר מצורף לרישיון הרכב הרגיל שלו וזאת לאור האישור שלו לביצוע הובלת חומרים מסוכנים. בנוסף לכך עליו לשאת רישיון מטעם המשרד להגנת הסביבה לגבי הקורס שעבר הנהג.
שינוע באמצעות הובלה אווירית
הסמכות הבין לאומית לקביעת חוקים ותקנים בנושא שינוע אווירי עבור הובלת חומרים מסוכנים היא של האו"ם. מדובר בחוקים מורכבים אשר נדרש לבצע אותם באופן מדויק כדי לא לגרום לאסונות אוויריים. המעטפת כולה נקבעת על ידי I.A.T.A-International Air Transport Association (יאטה) שהוא ארגון חברות התעופה הבינלאומיות. הוא זה שמסווג את הפעולות שיש לבצע במהלך הבדיקה וההחלטה לגבי הובלת חומרים מסוכנים באוויר. אף על פי כן, יש חברות תעופה שנוהגות להוסיף דרישות משלהם בנוסף לדרישות הללו.
אם מדובר בחומרים רדיואקטיביים הוועדה שאחראית על כך היא הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית.
קבוצת סיכון של חומרים מסוכנים מחולקת לכמה אופציות:
- חומרים מחמצנים.
- חומרים רדיואקטיביים.
- חומרים רעליים ומדבקים
- חומרים מאכלים – קורוזיביים.
- גזים.
- נוזלים דליקים.
- מוצרים דליקים.
כללי התנהלות בנושא הובלת חומרים מסוכנים
כל החומרים חולקו לקבוצות סיכון על פי השיוך שקיבלה כל קבוצה. בהתאם לכך נקבעו כללי האריזה ההובלה ואופן ההתנהלות על פי דרגה אחת, שתיים או שלוש.
שילוח חומרים מסוכנים באמצעות שילוח ימי
גם בנושא שילוח ימי של חומרים מסוכנים נקבעו הקווים הבינלאומיים האחידים על ידי גוף בינלאומי שהוא הקוד הימי הבינלאומי (IMDG ) הכללים הבינלאומיים שנקבעו בהליך זה נועד למנוע זיהום ימי לאור העובדה שההשלכות שלו עלולות להיות גרועות ביותר וגם כדי לשמור על צוות הספינה.
עקב כך נדרשים אורזי המכולות שיש בהן הובלת חומרים מסוכנים, להציב שילוט בינלאומי על המכולה בכמה מיקומים. כמו כן להוסיף את כל הסימונים הנדרשים, ליצור הפרדה מוחלטת בין מכולה זו למכולות אחרות, תיוג ורישום מדויק לגבי סוגם של החומרים המסוכנים.
הקוד הבינלאומי מתחיל באותיות UN ולאחר מכן יש ספרות מסוימות המעידות על סוג החומר. על פי החומרים שקיימים במכולה על הצוותים לארוז את החומרים בהתאם לכללים שבהם נקבע איזו אריזה מתאימה לכל אחד מהחומרים.
ההקפדה על השינוע הימי כוללת גם את רמת הטמפרטורה המותאמת לכל סוג של חומר מסוכן. יש מכולות ייעודיות הכוללות מערכות קירור ורק הן מתאימות לחומרים ספציפיים, כדי שווסת הטמפרטורה יפעל לאורכה של כל ההפלגה. זאת כיוון שהחומרים הללו חייבים להיות בטמפרטורה נמוכה כדי שלא תהיה ראקציה מסוכנת.
אחסון חומרים מסוכנים במחסנים
המקום הנכון ביותר עבור אחסנת חומרים מסוכנים הוא במרלו"גים אשר הקצו שטח ייעודי למטרה זו. ברוב המקרים מדובר בשטח שנמצא רחוק, בקצה המרלו"ג וזאת כדי להיות ערוכים לכל תרחיש.
למקום זה לא מגיעים לקוחות, מובילים, ספקים אלא רק העובדים שמורשים לעסוק בכך כיוון שהם אלו שעברו את ההכשרה המתאימה ולכן הם מגיעים תמיד לבושים בציוד מגן, משקפי מגן ונועלים נעלים בטיחותיות תקניות, אשר מותאמות לעבודה עם חומרים מסוכנים.
שאלות ותשובות
לאור הסיכון הרב בשימוש בחומרים מסוכנים, מה הסיבה שמבצעים הובלת חומרים מסוכנים לארצות אחרות?
יש מדינות שאין בהם את החומרים הללו והן זקוקות להם למטרות שונות. לאור המסוכנות בכך ההובלות הללו נערכות ברמה של בדיקות מקיפות ביותר.
מהי ההמלצה שלכם לגבי שינוע של סחורות למדינה באירופה, ביצוע הובלה ימית או אווירית?
מדובר בנושא מורכב ויש לבדוק אותו מכל היבטיו כדי לקבל החלטה. הפרמטרים הרלוונטיים ביותר הם:
מהות הסחורה.
משקל הסחורה.
דחיפות ההגעה ליעד.
אם קיימות טיסות ישירות והפלגות לעיתים תכופות או שפרק הזמן שייקח לספינה הוא ארוך מדי ולכן עדיף לבצע זאת בדרך האוויר.
עלויות של השינוע בכל אחת מהדרכים הללו.
השאירו כאן את הפרטים שלכם והנציג המנוסה שלנו ישוחח אתכם בהקדם, יקבל מכם את כל הנתונים האקוטיים, יעבירו לכם את ההסברים ובהתאם לכך תוכלו לראות את כל ההבדלים בין שתי השיטות ובהתאם לכך לקבל החלטה.
אם אשלח מכולה עם חומרים מסוכנים לאפריקה, תוך כמה זמן היא תגיע להערכתכם?
אפריקה היא יעד שההפלגות אליו הן לעיתים רחוקות יותר וגם לא לכל המדינות. לכן יש לבדוק נושא זה בקפידה, כדי לא להיערך לנתיב של מכולה ובסופו של דבר הדרך אינה אפשרית.
ההמלצה שלנו היא שתיפגש עם מומחה מטעמנו אשר יבדוק באופן ממוקד את דרכי ההגעה של פריטים אלו בהובלה אווירית, אם קיימות טיסות ישירות או באמצעות קונקשן. כך גם לגבי ספינה אם יש עיר נמל או שיש לשלוח את המכולה למדינה סמוכה.
אני אמור לקבל חומרים מסוכנים מספק שלי בחו"ל, מה התהליך קליטה של החומר ושינועו בתוך ישראל.
מדובר בהליך לא פשוט ולכן יש לבצע את הבדיקות עבורו מבעוד מועד כמו לדוגמה:
האם לסוג זה של חומרים מסוכנים יש אישור שינוע לישראל ואם קיים כאן הידע להתמודד עם חומר זה במקרה של תקלה.
שיטת האריזה של חומר זה על פי החוק.
היתר להובלה אווירית או ימית.
אם קיים היתר להובלה יבשתית מהנמל ליעד הספציפי.
הנציג שלנו יבחן נושא זה באופן מעמיק עם הלקוח טרם יציאת הסחורה לישראל.
נשמח לסייע לכם בכל נושא הובלה ימית והובלה אווירית מהמדינות השונות לישראל. השאירו כאן את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם בהקדם.
אולי יעניין אתכם גם: